Femei in CTRL: Nicoleta Chirica, afacerista care vrea sa readuca la viata folclorul si traditiile romanesti


E fondatoarea unui atelier de creatie pentru care traditia si cultura pur romaneasca reprezinta o sursa de inspiratie continua. Cu dor de romanesc, Nicoleta Chirica a pus pe picioare o afacere axata pe functionalitate si inovatie, pe care, de aproximativ un an si jumatate, toti o stiu sub numele de Iutta.


E imposibil sa nu fi vazut prin oras una dintre gentile Iutta, pe care fondatoarea si designerul Nicoleta Chirica le-a creat din dorinta de a readuce la viata folclorul si traditiile romanesti. Cu taieturi inedite, ce se imbina armonios in structura produsului si pun in valoare materialele de calitate, tanara femeie de afaceri a cucerit rapid publicul si a facut din Iutta un brand pe care nu il pot ignora nici macar veteranii domeniului.

Si pentru ca am vrut sa stim cum a reusit, dar mai ales ce se intampla in culisele unui afaceri cu genti, am mers la sursa si am "descusut-o" pe Nicoleta cat am putut de bine. Iata ce am aflat:

Spune-mi 3 lucruri pe care ar trebui sa le stie publicul despre Nicoleta Chirica, designerul si fondatoarea brand-ului Iutta.

Imi place sa ma bucur de viata si imi plac oamenii. Imi place romanescul. Imi place ca avem o cultura si o traditie care ne pot aduce aminte de cine suntem cu adevarat.

Cum ti-ai facut curaj sa initiezi un business si cum ai reusit sa-l pui pe picioare, mai ales ca in perioada in care a inceput nebunia Iutta nu era un context tocmai favorabil din punct de vedere economic?

Iutta a venit din pura pasiune. Acum cativa ani, a fost un moment in care m-am trezit facand genti si mi-am dat seama ulterior ca imi place cu adevarat sa fac asta. N-am stat foarte mult pe ganduri. Am facut-o pur si simplu. Si atunci cand faci lucrurile din pasiune, functioneaza.

"Daca nu o sa mearga?". Ti-ai pus vreodata intrebarea asta?

Sa stii ca am mai primit intrebarea asta si abia atunci mi-am dat seama ca nu. Nu m-am gandit absolut niciodata ca nu o sa mearga.

Care a fost cea mai grea situatie cu care te-ai confruntat de cand ai inceput business-ul?

A fost destul de greu pana s-au asezat lucrurile si pana s-au limpezit cumva ideile in capul meu, pana mi-am stabilit directia si viziunea centrala. Pana atunci au fost cautari si tot felul de schite. De fapt, asta se intampla la fiecare colectie in parte. Pana gasesc esenta se intampla un research, au loc niste cautari in spate. 

Cum depasesti momentele dificile? Ai un secret care te impinge sa mergi mai departe in momentul in care te poticnesti?

Da, sunt momente in care intr-adevar ma poticnesc. Nu e vorba de blocaj, nu cred ca am avut parte de vreo astfel de situatie. Dar cand se intampla o poticneala, iau o pauza. Las lucrurile sa se aseze pentru ca exista cumva un rost, nu e nimic intamplator. Asta e cheia, sa te detasezi si sa vezi un pic lucrurile din afara in momentul in care nu merg in directia in care iti doresti sa mearga.

Ai zis ca ti-a fost greu pana ti-ai gasit directia, ideea, drumul. Dar l-ai gasit pana la urma: folclorul. El te ghideaza in creatie, mesaj, imagine. De ce folclorul si nu altceva?

De ce folclorul? Pentru ca avem nevoie sa stim cine suntem, pentru ca avem nevoie sa ne cunoastem radacinile, pentru ca am rezonat foarte tare cu asta. Pentru ca m-au atras semnele si pentru ca asta-mi place. Iar ideea de dor a venit cumva din faptul ca folclorul si traditiile se pierd si ca dorul e emotia trezita de ele. Pe noi ne doare dorul de romanesc. S-a pierdut o traditie si acum incercam sa o readucem la viata, cu dor.

Ce inseamna Iutta si de ce ai ales numele asta?

Iutta a fost inspirat, la fel ca toate colectiile pe care le-am creat, de un personaj numit Iudita. E un personaj si un simbol al intelepciunii interpretat si exprimat de renascentisti in operele lor. 

Tu te ocupi si de design, dar si de business, ceea ce inseamna ca trebuie sa-ti pui la bataie partea creativa, dar si pe cea mai calculata. Cum se imbina cele doua?

Uite ca se imbina. Inainte sa fac design, am facut un MBA si Cibernetica, deci studiile mele au fost in directia asta. Ulterior am studiat si designul si am accesat si cautat latura creativa. Astfel e usor si natural sa le folosesc pe ambele. Nu-mi separ cele doua laturi: fiecare are timpul ei dedicat. Cand gandesc un concept de creatie, un design, ma gandesc si la afacere. Si invers. Atunci exista o omogenitate intre ele si o continuitate.

 

Care e momentul de care esti cel mai mandra de cand s-a lansat Iutta si pana acum?

Eu sunt mandra de Iutta in general, sa stii, dar cred ca momentul lansarii e cel care mi-a provocat cu adevarat mandrie. Atunci am avut sentimentul de "da, se poate si putem merge inainte cu un brand frumos". Atunci am simtit ca e o poveste care poate avea continuitate.

Iti ofera satisfactii ceea ce faci acum? Care simti tu ca a fost cea mai mare satisfactie?

Faptul ca am fost selectati si am intrat intr-un film regizat de un american. Mergem la toate festivalurile din Romania si din afara, inclusiv Cannes, cu el.  Asta a fost o mare implinire. Pe masura ce creste brandul, am satisfactii tot mai mari. 

Spune-mi mai multe despre film. Cum a ajuns Iutta sa fie selectata sa apara in el?

A fost interesant pentru ca noi aveam nevoie de un video pentru un concurs la care voiam sa ne inscriem si am luat legatura cu un producator, Pink Stripe Group, care ne-a spus ca o sa ne ajute, ca putem face impreuna asta. I-am lasat geanta sa filmeze pentru materialul respectiv si m-a sunat a doua zi sa-mi spuna ca are un film care se roteste in jurul ideii de dor de romanesc, in care actiunea principala se invarte in jurul dorului personajului principal pentru bunicul ei (un dor de Moldova, pentru ca bunicul ei era acolo). The silver spoon se numeste filmul. Mi-a zis: "Noi avem nevoie de geanta ta. Nu poti sa ne-o dai ?". I-am zis ca da, mai ales ca s-a potrivit de minune conceptul. Am ales sa lucram impreuna si a fost minunat cum s-au legat lucrurile.

Am vorbit despre satisfactii, dar exista si frustrari?

Exista in momentele in care lucrurile nu se misca asa cum imi doresc. Au fost momente in care nu au mers vanzarile, de exemplu, mai ales la inceput, cand lumea nu stia foarte bine de noi, nu stia cine suntem, ce facem, ce vrem sa spunem. Pe parcurs, frustrarile s-au diminuat. Acum, mai exista doar in momentul in care lucrurile nu se misca cu viteza cu care mi-as dori. Ele se intampla, dar in mintea mea  "le vreau acum".  Stiu insa ca nu se poate chiar atunci si-mi spun sa am rabdare. Asta e una dintre lectiile pe care le-am invatat de cand am inceput business-ul si pana acum: lectia detasarii. Mi-am dat seama ca atunci cand ma dau deoparte, lucrurile se misca fara sa fac ceva. 

Sa vorbim putin despre proces. Noi vedem gentile pe site si pe rafturi, dar care e drumul pe care il parcurg ele de la a fi o simpla idee pe care tu o desenezi pe hartie si pana la produsul finit?

Ma inspira lucrurile autentice din diferite culturi si asta incerc sa fac acum: sa merg cu Iutta ca brand international si sa abordez si alte elemente din alte culturi, nu doar din cea romaneasca. Ma inspira foarte tare traditiile, ma inspira foarte mult oamenii simpli. Oamenii, natura, povestile, personajele din povesti. Astfel, procesul e initial unul de cercetare. Adica de acolo pleaca totul cand vorbim despre conceperea colectiei. Am o etapa de cercetare in care studiez foarte mult, caut resurse si leg povestea intr-un fel sau altul coerent. Mai apoi, se intampla partea de design efectiv si de schite, culori, materiale, accesorii. Dupa care, dupa ce am adunat toate resursele de care am nevoie, merg in atelier si acolo lucram efectiv pe produs. 

E dificil sa obtii resursele? Sa alegi materialele potrivite, sa transformi totul intr-un produs finit?

Nu, imi e tare drag sa fac asta. Nu e absolut deloc dificil. Si materialele sunt elemente care ma inspira. Ele se completeaza cu ideile si le aleg tocmai in functie de asta. Imi place sa caut, sa asez, sa aleg culori sau texturi.

Ai pornit de la zero cu Iutta. Ce sfaturi le-ai da tinerelor care vor sa-si faca un business in domeniul designului si modei?

Le-as spune sa caute si sa fie perseverente. Sa creada in ele, pentru ca lucrurile frumoase chiar se intampla.

Cat de important e sa ai o echipa buna langa tine atunci cand incepi o afacere si cum iti alegi tu oamenii?

O, e foarte important! Cei cu care lucram sunt oameni care rezoneaza cu valorile Iutta, sunt persoane care simt bucuria povestii noastre si care se pot integra, care cumva simt brand-ul si rezoneaza cu el. Clar trebuie sa se intample asta, e cel mai important element. E esential, cred eu, ca ei sa fie parte din poveste. Plus ca, Iutta e creata de oamenii din spate, de povestile, emotiile si entuziasmul lor.

Cum arata o zi normala din viata ta?

Cred ca azi e o zi normala din viata mea: in care merg si la atelier, o zi in care ma intalnesc si cu oamenii. In ultima vreme am multe astfel de intalniri pentru ca asta e focus-ul: sa reasezam imaginea Iutta, iar pentru asta suntem in cautare de oameni si resurse. 

Dar cand se ivesc momente libere ce-ti place sa faci?

Imi place sa citesc, sa ma plimb in parc sau sa stau in natura. Ies cu prietenii, merg la teatru sau la film. Din pacate, in ultima vreme nu prea mai am timp sa fac asta. Imi place foarte tare si sa calatoresc. Dupa un an si ceva, mi-am luat o vacanta si am plecat in Bucovina pentru ca acolo mi-s bunicii si am simtit o emotie si o nevoie sa stau in natura, sa-mi adun gandurile. Urmeaza o perioada destul de agitata.

Pleci la evenimente care nu sunt in Bucuresti. Care e cel mai frumos loc pe care l-ai vazut pana cum? Sau cel care te-a inspirat cel mai tare?

Toate au cate ceva care ma inspira. Ultima data am fost la Chisinau, unde mi-a placut foarte tare. Am participat la festivalul IA Mania organizat de Nata Albot, de Ziua Internationala a IEI. Am stat chiar la tarani acasa, pentru ca festivalul a avut loc undeva la 40 km distanta de Chisinau, si am simtit ospitalitatea, caldura lor, bucuria de viata. Din fiecare loc in care merg iau cate ceva.

Cum iti caracterizezi stilul?

E unul lejer, natural, insa imi plac in aceeasi masura si detaliile.

Cum iti alegi hainele?

Am un designer preferat de la care ma imbrac de destul de mult timp, Mihaela Cretescu. Mi-e tare draga si, in afara faptului ca mi-e prietena, imi place extraordinar de tare ce creeaza. In rest nu prea intru in magazine pentru ca nu prea am timp sa fac asta si, sincera sa fiu, nici nu am rabdare foarte mare. Atunci aleg sa comand online si marea parte a cumparaturilor le fac asa. Aleg si designeri romani si straini. Merg in aceeasi masura si pe platforme de fashion din afara, cum ar fi Asos.

Ca orice femeie de afaceri, ai planuri de viitor. Ce  planuri exista pentru Iutta in viitorul apropiat?

Pregatim niste lucruri frumoase la care tot lucram: o campanie nationala pe care urmeaza sa o lansam. In plus, mai avem si alte doua colectii care se adreseaza cumva altui public fata de cel pe care l-am abordat pana acum. Asta se intampla pana la sfarsitul anului. Si de la anul avem planuri mari: Iutta o sa mearga international.

Pop Quiz:

Ultima carte citita: Acum sunt la Eat. Pray. Love. 

Ultimul film vazut: Lucy.

Daca ai putea sa iei cina cu orice personalitate, in viata sau nu, pe cine ai alege? Coco Chanel, clar. As vrea sa aflu care era starea ei in momentul in care crea lucruri. Care era emotia, ce simtea, ce o inspira.

Daca ar exista reincarnare, cine sau ce ai vrea sa fii intr-o viata viitoare? Un vultur. As vrea sa vad cum e sa zbori. 

Pentru ca Iutta se roteste in jurul ideii de "dor", de ce ti-e dor? Dorul meu e de acasa si de asta si vacanta am ales sa mi-o fac unde am radacinile. Cred ca noi toti avem multe doruri. In fiecare moment avem cate un dor. Poate intr-o zi ne e dor sa ne plimbam in parc sau ne e dor de bucatele mamei si de placintele poale-n brau. Poate intr-o zi ne e dor de o persoana draga  pe care nu am mai vazut-o de ceva vreme sau ne e dor pur si simplu sa stam cu noi insine. Dorul e un cuvant puternic.


Foto: Teodora Maftei

Loc: Infinitea

  • Femei in CTRL: Nicoleta Chirica, afacerista care vrea sa readuca la viata folclorul si traditiile romanesti

related posts

Modifică setările cookies