Cum iti pregatesti copilul din punct de vedere emotional pentru scoala sau gradinita


Venim la gradinita si la scoala incarcati de emotii, cu frica de nu fi abandonati acolo si curiosi in privinta colegilor de clasa. Mediul scolar are un impact destul de mare asupra copilului care trece de la starea de relaxare specifica mediului familial, populat de oameni dragi, la un spatiu nou, cu reguli, alti adulti si multi colegi care ii pot face sa se simta stangaci, sa descopere ca nu mai sunt in centrul atentiei, ca pierd controlul si ca sunt nevoiti sa concureze cu acestia pentru atentia profesorilor.

Tag-uri:

Iata ce ne sfatuieste psihoterapeutul Alina Iliescu in legatura cu pregatirea copilului din punct de vedere emotional pentru ineceperea scolii sau a gradinitei:

Pregatirea pentru gradinita sau scoala incepe cu jumatate de an inainte

"Sentimentul de siguranta este zdruncinat in momentul in care plonjam intr-un mediu necunoscut unde nu stim la ce sa ne asteptam, locul fiind diferit si colegii mai greu de descifrat. Acest sentiment de neputinta este cel mai greu de controlat iar noi, ca parinti, va trebui sa anticipam acesta situatie cu scopul de a diminua efectele ei negative. Pregatirea pentru gradinita sau scoala este importanta, de aceea cu jumatate de an inainte incep povestile si investirea pozitiva a acestor spatii. Cand am hotarat care este cea mai buna varianta pentru copilul nostru organizam o intalnire la acea gradinita si il invitam si pe el sa participe. Parerea lui este foarte importanta", spune Alina Iliescu.

Investitia negativa a scolii poate scadea increderea copilului in el

"Am intalnit cazuri in care familia avea tendinta sa constranga copilul sa manance sau sa faca o anumita activitate, amenintat ca daca nu se conformeaza isi va lua pedepsa de la gradinita sau scoala si „va vedea el acolo ce il asteapta”. Aceste umilinte constante au tendinta sa scada increderea copilului in el si pot crea o imagine negativa legata de mediul scolar. Iar cand in sfarsit va veni momentul sa merga la gradinita sau scoala nu se va simti in siguranta, va fi timorat si se va simti neajutorat deoarece copilul are asteptari negative legate de acest mediu. Se va astepta sa fie persecutat, umilit si criticat. Asa ca mare grija la cum investim in acest spatiu", mai spune psihoterapeutul.

Rolul nostru de parinti este sa ne pregatim copilul cat mai bine pentru viata

Sa ii invatam, sa ii sprijinim, sa le povestim si sa ii ajutam sa inteleaga cat mai realist ce ii asteapta, fara a-i speria sau descuraja. Mediul scolar vine sa sprijine mediul familial si evolutia copilului spre viata de adult. In acest mediu copilul se dezvolta personal, intelectual si emotional.

Uniforma, este necesara sau nu?

Acesta discutie ar fi una interesanta de purtat impreuna cu copiii. Sincer, eu am ramas uimita ori de cate ori se aduce in discutie uniforma. De unde apare nevoia de a uniformiza, de a standardiza si de a controla vestimentatia copiilor in gradinita sau scoala? Cum isi mai pot exprima personalitatea prin intermediul hainelor daca le este luat acest drept? Cum ne-am simtit noi atatia ani in uniforma? Acestea sunt cateva intrebari la care ar trebui sa reflectam inainte sa luam decizia de a impune uniforma in gradinite si scoli. Este interesant sa ne gandim ce au de castigat copiii si ce au de pierdut daca poarta uniforma, ei si nu institutia sau parintii. 

Care sunt elementele din spatele cortinei psihicului copilului in relatia cu mediul scolar?

Pentru a avea un insight in impactul psihologic al mediului scolar o sa va enumar cateva caracteristici psihice care se activeaza in relatie cu acesta:

Tipul si calitatea atasamentului, stabilirea relatiilor;

Reactia fata de reguli, limite, stabilirea contactului de granita si de diferentiere;

Procesul identificarii;

Disponibilitatea afectiva, deschiderea afectiva;

Toleranta la frustrare in relatia cu colegii si profesorii;

Atitudinea fata de participarea la activitati, participarea la activitatile de grup versus gradul de egocentrism;

Procesul adaptarii la situatii si cerinte noi;

Activismul, dinamismul,  nuantele afective ale curiozitatii, interesului (ca tip de reactie, orientare catre viata);

Stabilirea gradului de expansivitate socio-afectiva, status relational, coezivitatea grupala si integrarea in grup;

Gradul de maturitate afectiva, gradul de diferentiere sexuala, conflictele cu parinti, copii, frati, nivelul de inteligenta;

 

Povestile parintilor legate de scoala sunt interesante pentru copii

 

In concluzie, este necesar sa ne aducem aminte ca avem copii maturi care au nevoi psihice si pe care este necesar sa ii pregatim cat mai bine pentru viata de scolar. Este folositor de multe ori sa facem un consiliu de familie si sa le imartasim experientele noastre legate de scoala si gradinita.

  • Cum iti pregatesti copilul din punct de vedere emotional pentru scoala sau gradinita

related posts

Modifică setările cookies