Cristian Onețiu: ”În România, e greu să ajungi miliardar, dar e o școala foarte bună pentru milionari”


Într-un studiu recent - Barometrul afacerilor de tip startup 2019 – Cristian Onețiu a fost numit de către antreprenorii repondenți drept unul dintre antreprenorii care inspiră cel mai mult. Iar numele acestuia vine imediat după Elon Musk, Jeff Bezos, Steve Jobs și Bill Gates. Cristian Onețiu ne-a dezvăluit secretul succesului său. 


Într-un studiu recent - Barometrul afacerilor de tip startup 2019 – ai fost numit de către antreprenorii repondenți drept unul dintre antreprenorii care inspiră cel mai mult. Ce înseamnă asta pentru tine?

Surpriză, bucurie, recunoștință. Toate la un loc. Pe de altă parte, confirmarea că ceea ce fac este util și primit. De 1.000 de ori am vrut să plec din țară, obosit și scârbit de modul în care suntem conduși și reprezentați. 

Faptul că prin ceea ce fac inspir, educ și modelez oameni din această “breasla” mă face să mai am speranța că aș putea contribui cu ceva la prosperitatea neamului nostru. Mă face să mai rămân și să mă lupt. Este ceea ce eu numesc #INSIST. 

Dacă ar fi să te prezinți în câteva cuvinte, ce ai spune despre tine?

Sunt exemplul clasic de “succes peste noapte” care a muncit 20 de ani să ajungă aici. În rest... Sunt suflet călător pe aici de 41 de ani. Antreprenor de 20 de ani. Tată - de 10 ani. De 4 ani, sunt Business mentor. Susțin antreprenorii asumati în procesul educațional antreprenorial pentru ca afacerile lor să devină eficiente și profitabile, iar prin asta să obțină independență financiară, timp liber și puterea de a contribui la o lume mai bună. Sună complicat. Pe scurt, antrenez antreprenorii la economie aplicată. 

Care sunt, în opinia ta, cele mai frecvente greșeli pe care le fac antreprenorii?

⁃ “Nu știu că nu știu” și stau în ignoranță și orgoliu nefolositor.

⁃ “Știu că nu știu”, dar nu se educă intensiv pentru a acționa profesionist. 

⁃ “Știu că știu” dar nu dau mai departe din această “mină de aur”. 

Care au fost cele mai mari greșeli pe care le-ai făcut tu în antreprenoriat?

⁃ M-am îndrăgostit prea tare de produsul meu și am uitat de afacerea mea și rambursarea investițiilor. 

⁃ Am recrutat prea ușor și am dat afară mult prea greu și mult prea târziu. 

⁃ Am confundat banii firmei cu banii mei. 

⁃ Nu am planificat clar și realist și rămâneam dezamăgit oriunde ajungeam. Așteptările sunt întotdeauna mai mari decât realitatea. 

⁃ Am crezut că dacă știu să vând ceva, am automat o afacere. 

⁃ Am făcut micro-management pentru că doar eu mă pricepeam la orice în afacerea mea. 

⁃ Am pus binele meu mai presus de binele firmei și al celorlalți implicați. 

Astea au fost doar greșelile de început. Toate par să aibă un fir roșu. Am făcut toate aceste greșeli pentru că am refuzat să învăț de la alții. 

Spuneai undeva că propriul canal de YouTube a crescut în mod organic, fără niciun fel de investiție. Este clar că video-urile propuse acoperă o nevoie, o necesitate a pieței. Dar, cum alegi subiectele pe care le abordezi, în funcție de ce anume?

Noi provocăm antreprenorii de StartUp și ScaleUp să ne urmărească și să se implice în conversatie. Fiecare vlog este practic o invitație deschisă. Ei ne dictează următoarele subiecte, pentru că ei sunt adevărata audiență. Noi pentru ei „ne dăm sufletul”. Pentru ca ei să aiba acces la educație antreprenorială practică și structurată. Și așa să ajungă la succes mai rapid și cu cât mai puține „cicatrici antreprenoriale”. 

Pot găsi peste 50 de astfel de video-uri pe canalul meu de YouTube. 

Ce ar trebui să știe tinerii aflați la început de drum, dornici să-și deschidă propria afacere?

Sunt multe de învățat. Și mai ales de practicat. Dar cred că sunt 5 care ar ajuta foarte mult: 

Cum să filtreze toate ideile pentru a identifica acele idei cu adevărat diferențiatoare și inovatoare. 

Cum să își testeze acele idei pentru a vedea care se pot transforma în produse / servicii cu atractivitate naturală la public. 

Cum să își monetizeze cât mai bine produsul / serviciul ales pentru a dezvolta o afacere profitabilă.

Cum să atragă finanțări succesive pentru afacerea în plină dezvoltare. 

Cum să își formeze o echipă de bază, inspirată de misiunea companiei, nu doar motivată de salariul lunar. 

Sunt foarte mulți oameni care au lucrat în străinătate și care s-au întors în România pentru a aplica tot ceea ce au învățat afară. Cum vezi tu acest lucru? Pot fi profitabile și în România afacerile importante din afară?

Sunt multe lucruri valoroase în economiile dezvoltate. Putem învăța multe lucruri bune legate de grija față de client, față de angajat, față de investitor, față de mediu și lege. Educația continuă, tehnologizarea cu sens și creșterea eficienței sunt de asemenea lucruri pe care ar fi bine să le importăm și să le punem la treabă. 

Trebuie însă să facem diferența între cele ce țin de firescul economic (cele de mai sus) și cele artificiale: speculații financiare, scheme rapide de îmbogățire sau filozofii economice create de guru autodeclarați. Acestea din urma creează dezechilibre și probleme întregii economii și evident ar fi bine să tratăm cu rezervă. 

Pe tine cine te-a influențat în viața de antreprenor? Există o persoană care te-a susținut de-a lungul timpului, cineva căruia simți că-i datorezi o parte din succesul tău?

Clar. Mulți, nu doar un singur om. Familia pentru mine a fost întotdeauna sprijinul meu constant. Dar și frână atunci când riscam să o iau razna. În afară de ei, am angajat pe parcurs o grămadă de mentori, consilieri și experți care să mă ajute. Eu cred în ajutorul specializat, plătit. Am preferat întotdeauna să fiu mentee plătitor decât mentee aspirant. Astfel și mentorul s-a responsabilizat în relație cu rezultatele mele. 

Tu ai ales să dai mai departe, să împărtășești din experiența ta. Și cel mai important, vorbești din experiență, nu din cărți. Există totuși rețete general valabile?

Există principii care sunt valabile de mii de ani și care par că nu se schimbă în esență. Poate doar în forma de manifestare. Însă sunt puțini oameni cu adevărat înțelepți în lume, care pot emite seturi de principii care să te ghideze cu adevărat în viață și în afaceri. De multe ori primim doar bucăți de adevăr. 

Foarte mulți oameni se tem să înceapă un business în România din cauza birocrației, a tensiunilor politice etc. Tu ce părere ai despre mediul de afaceri din România, este el unul propice dezvoltării afacerilor?

Romania e un paradox. Într-adevăr, avem birocrație, instabilitate politică și putere de cumpărare redusă. Dar pe de altă parte avem o grămada de nișe libere, nivel de taxe redus și oameni talentați. Am umblat mult în lume, operăm cu afacerile noastre în peste 20 de țări și pot spune că România este încă un „tărâm al oportunităților” pentru oamenii cu spirit antreprenorial. 

E adevărat, aici e greu să ajungi miliardar, dar e o școala foarte bună pentru milionari. Când ai ajuns milionar pe bune in România, ai mari sanse ca într-o afacere globală să devii miliardar, în același interval de timp. 

Vezi și : Cat de tare este Giani pe "business"

  • Cristian Onețiu: ”În România, e greu să ajungi miliardar, dar e o școala foarte bună pentru milionari”

related posts

Modifică setările cookies