Feluri în care alimentația îți influențează sănătatea mintală


Poate ai observat chiar pe pielea ta cât de importantă este alimentația corectă pentru o stare de spirit generală bună și pentru sănătatea mintală. Dacă până acum ai separat cele două aspecte și ai considerat alimentația o bază a sănătății fizice, vei fi surprinsă să afli că tractul gastrointestinal are o legătură puternică și cu creierul.

Tag-uri:

Stările precum nervozitatea, anxietatea sau afecțiunile precum depresia sunt doar câteva dintre senzațiile pe care le simți imediat în stomac. La fel se poate întâmpla atunci când ai „fluturi în stomac” sau când treci printr-o sperietură zdravănă. Dacă toate aceste senzații sunt resimțite la nivelul stomacului, se întâmplă la fel în direcția opusă. Adică ceea ce mănânci influențează felul în care te simți. Iată cum:

Bacteriile bune asigură sănătatea relației dintre tractul gastrointestinal și creier

La nivelul stomacului există miliarde de bacterii care influențează flora intestinală și mesajele transmise de neurotransmițători spre creier. Mâncarea nesănătoasă precum cea de tip fast-food, pe de altă parte, cauzează inflamație și nu permite bacteriilor bune din intestin să se dezvolte. Zahărul, de asemenea, cauzează inflamație și hrănește bacteriile rele, așa că dacă observi semne precum disconfort abdominal sau stări accentuate de melancolie și irascibilitate, discută cu medicul tău. S-ar putea să fii nevoită să faci o schimbare în dietă, dar și să consumi mai multe vitamine si minerale sub formă de suplimente, în funcție de indicațiile date de medicul de familie sau de către un nutriționist.

Ce emoții și stări pot fi influențate de alimentație

De multe ori valul de stări diferite și stresul de zi cu zi te poate induce în eroare și poți cădea într-o capcană. Nu apela la tratamente medicamentoase înainte de a explora problema și înainte de a discuta cu un specialist despre problemele tale. Iată câteva dintre stările care sunt direct influențate de alimentație:

Fericirea, somnul de calitate și stările echilibrate

Toate acestea sunt controlate de neurotransmițătorul denumit serotonină. Aceasta este produsă în procent de 95% în tractul gastrointestinal, care creează la rândul său o serie de legături responsabile cu emoțiile. Mai simplu spus, intestinul nu se ocupă doar cu digerarea hranei, ci și cu transmiterea semnalelor spre creier. Toxinele rele din tract pot încetini producerea de serotonină în momentul în care apare inflamația. Printre alimentele care pot afecta bacteriile bune și le hrănesc pe cele rele sunt cele procesate, grăsimile saturate, îndulcitorii artificiali și carnea roșie.

Anxietatea

Anxietatea este o afecțiune care nu este cauzată doar de dietă, ci și de mulți alți factori care necesită un tratament terapeutic. Însă, dacă ai stări de anxietate mai des, concentrează-te pe ceea ce ai la îndemână, precum obiceiurile de alimentație. Aceste stări pot fi influențate de alimente precum brânza maturată sau alimente procesate. În timpul preparării, alimentele proteinele se transformă în amine biogenice precum histamina. Aceasta este vinovată pentru dezechilibre hormonale, probleme cu digestia și anxietate în cazul celor predispuși la asemenea probleme.

Ce greșeli trebuie să eviți în viața de zi cu zi și ce alimente te ajută

Uneori faci mici greșeli în rutina ta chiar fără să-ți dai seama. Fie că este vorba de mâncat în grabă sau săritul peste mese, toate acestea pot rezulta în dezechilibre semnificative la nivelul florei intestinale. Iată ce greșeli trebuie să eviți:

  • Săritul peste mese – în special micul dejun este esențial pentru o stare de sănătate echilibrată.
  • Renunțarea bruscă la o categorie vastă de mâncare – nu renunța la carbohidrați sau grăsimi în totalitate, ci încearcă să consumi o gamă cât mai variată de alimente pentru a nu risca să apară deficiențe de vitamine și minerale.
  • Consumul carbohidraților rafinați – consumă mai puține alimente procesate și înlocuiește gustările de la patiserie cu fructe și nuci.

Obiceiuri sănătoase pe care să le adopți și alimente potrivite:

  • Produse bogate în Omega-3: somon, andive și alte tipuri de pește gras;
  • Apă și alte lichide consumate în abundență;
  • Proteine de origine vegetală sau animală incluse la fiecare masă (năut, linte, piept de pui, fulgi de ovăz, semințe de in și chia etc);

Luatul mesei la ore fixe în fiecare zi.

Vei putea observa destul de repede îmbunătățiri ale stărilor din fiecare zi dacă acorzi atenție felului în care alimentația îți influențează atât sănătatea fizică, cât și cea psihică. Nu ignora agravarea anumitor stări și adresează-te unui specialist atunci când simptomele se agravează.

related posts